Ponavljanje reči ili rečenica koje je druga osoba iskazala naziva se eholalija. Iskazi koji se ponavljaju mogu biti odraz nečijeg govora, ali i sadržaj iz medija koji se reprodukuje (crtanih filmova, pesmica itd.). Takođe, ponavljanje može nastupiti odmah, ali može biti i odloženo, kada se naziva metalalija. Ovo govorno ponašanje ima funkciju, a otkrivanje iste nas vodi bliže razvoju funkcionalnog govora.
Zašto se javlja eholalija?
Eholalija i metalalija su posledica neurodivergentnosti, odnosno, različitog procesuiranja i odgovaranja na informacije iz sredine. Dešava se da, iako je rečnik bogat pojmovima, dete ih koristi samo u okviru eholalije, što ukazuje na nerazvijenost funkcionalnog jezika, ili komunikacije, šire rečeno. Dete u nedostatku govorno-jezičkih veština odgovara ponavljanjem na stimulus, odnosno zahtev iz okruženja. Eholalija se dovodi u vezu sa pervazivnim spektrom poremećaja, kao i disfazijom kod dece.
Koja je funkcija eholalije?
- Iskazivanje potreba
Ukoliko postavimo detetu pitanje: “Hoćeš li vode?”, u situaciji kada želi drugo piće, ono može eholalijom iskazati tu potrebu, odnosno, umesto da zatraži sok umesto vode, ono će izgovoriti: “Hoćeš li sok?”, umesto “Mogu li sok?” ili “Hoću sok”. - Potvrđivanje
Ako na isto pitanje: “Hoćeš li vode?” dete odgovori ponavljanjem, odnosno eholalijom, to može biti znak potvrde, odnosno da želi vode, ali nema druge govorno-jezičke veštine da to i iskaže. - Redosled komunikacije
Događa se da dete u trenutku konverzacije shvata da je njegov red da odgovori na govornu poruku, ali da ne zna kako, te upotrebljava eholaliju. U ovoj situaciji je dete svesno nekih konvencija, pravila komunikacije i trudi se da ih ispoštuje, sa veštinama koje su mu dostupne. - Procesuiranje stimulusa
Moguće je da dete ponovi zadati nalog dok ga izvršava. Odnosno, da izgovori npr. “Stavi u kutiju”, dok ostavlja igračku na mesto. Ovo je znak da dete procesuira informaciju, te je tokom te obrade i izgovara. - Imenovanje
Eholalija se može javiti i na zadatku imenovanja. Recimo, kada dete podiže igračku i izgovara “Gde je lopta?”, želeći da je imenuje. Ovakav iskaz je ponovo odgovor na zahtev, oblikovan u skladu sa detetovim veštinama. - Zaštitni mehanizam
Ponavljanje iskaza doprinosi smanjenju napetosti u stresnim situacijama. Na primer, dete može ponavljati recitacije, pesmice, slogan reklame, kao i dijalog iz crtaća dok je uznemireno i pod stresom. Na ovaj način, ono se smiruje i stvara ravnotežu, naročito ukoliko je okruženje suviše stimulativno za njega.
Koliko će dugo dete koristiti eholaliju?
Odgovor na ovo pitanje je prilično individualan za svako dete. Ono što je važno napomenuti je da eholalija, koja je u vezi sa normalnim razvojem govora, mora da se razlikuje od one koja ukazuje na neurodivergentnost kod deteta. Ovo razlikovanje treba prepustiti stručnjaku. Kada se dete uključi u tretman, podučava se iskazima koji su primereni kao odgovor za različite situacije i generalizaciji, kao možda najizazovnijem delu tretmana. Upravo defektološki i logopedski tretman doprinosi razvoju funkcionalnog govora kod deteta, sa manje eholalija.