Skip to content

Kako su pelene i govor povezani?

Beba u pelenama

Tokom savetovanja roditelja male dece, jedno od pitanja koje postavimo na samom početku jeste da li dete i dalje koristi pelene. Prelazak sa pelena na nošu je velika prekretnica u ranom detinjstvu, a sa ovim događajem dolazi i jedan skok u kognitivnim sposobnostima deteta.

Naime, iako je centar koji direktno utiče na toalet trening vezan za subkoritkalne strukture mozga, značajan razvoj i sazrevanje beleži se u kortikalnim oblastima vezanim za kognitivne sposobnosti. Jedna od veština koja se razvija je određena vrsta simboličkog mišljenja i planiranje aktivnosti. Takođe, svest o sopstvenom telu i fiziološkim potrebama, kao uslov uspešnog toalet treninga. Interesovanje za telo dovodi do odlične prilike za usvajanje odgovarajućih reči kojima ćemo imenovati delove tela i osećaje u njima. Simboličko mišljenje je osnova jezičkog razvoja!
Primetićete da je dete nakon uspešnog toalet treninga prijemčivije za stimulaciju i to iskoristite!

Kada je vreme za odvikavanje od pelena?

Mišljenja ima mnogo, kao i preporuka. Dobro je voditi se znakovima koje dete pokazuje, a ukazuju na spremnost za prelazak na nošu. Naime, ukoliko se javlja bilo kakav pokazatelj da dete obavlja nuždu (dodirivanje prepona, stezanje nogu, zagledavanje itd.), da je svesno posledice (vuče mokru pelenu, menja izraz lica), da se stidi i sakriva kada obavlja veliku nuždu (posebno značajna prekretnica i ukazuje na svest o tome da je takva radnja deo privatnosti) – dete je spremno za odvikavanje od pelena. Kada je reč o uzrastu, ova ponašanja se zaista individualno javljaju za svako dete, dok prosek govori da je to u periodu 18-24 meseca. Ne savetuje se preterano odlaganje ovog procesa, jer dovodi do mogućnosti zadržavanja noćnog mokrenja kod deteta kasnije. Takođe, suviše rano otpočinjanje toalet treninga stvara rizik od dugog procesa i slabijih rezultata nego što je očekivano.

Odvikavanje od pelena i deca koja ne govore

Prva velika promena u ovom procesu je sposobnost odlaganja potrebe i planiranje daljeg koraka – ,,Piški mi se, idem na nošu”. Potom, potreba i način da dete iskomunicira da se nešto dešava i da mu je potrebna pomoć, na bilo koji način. Dakle, od deteta ne očekujemo da kaže rečima odmah u startu, već da pokaže, makar i neverbalnom komunikacijom, da želi u toalet. Ova činjenica da komunikacija ne mora biti na verbalnom nivou stvara prostor za decu koja i dalje ne govore, da budu obučena upotrebi toaleta. Naravno, i dalje se određena kognitivna zrelost mora dostignuti, ali ekspresivni govor nije nužan uslov. Stručnjaci savetuju i upotrebu vizuelnih kartica, rasporeda i ostalih sredstava kako bi se neverbalna deca obučila korišćenju noše ili toaleta.

Savet roditeljima

Kada primetite da je dete spremno za odvikavanje, uvedite slikovnice i knjige kojima ćete upoznati dete sa procesom. Koristite igračke, imenujte delove tela i uvrstite dete u proces čišćenja i higijene, odnosno menjanje pelena. Stvorite pozitivno iskustvo, podržite dete i nagradite pohvalom kada ostvari uspeh u toalet treningu. Budite istrajni i postavite granice, ali bez kažnjavanja.

Foto: Canva

Ne propustite

Prijavite se na naš newsletter i započnite putovanje ka boljim govorno-jezičkim veštinama!