Skip to content

Imitacija predstavlja ključni mehanizam u procesu učenja i razvoja jezičkih veština. Kao jedan od osnovnih procesa usvajanja jezika, imitacija omogućava deci da prepoznaju, ponove i usvoje reči, fraze i obrasce ponašanja. Ulogu logopeda u ovom procesu karakteriše korišćenje različitih strategija koje stimulišu imitaciju, što je ključni korak ka razvoju komunikacijskih i jezičkih sposobnosti. U nastavku razmotrićemo kako se imitacija može izazvati kroz različite pristupe i tehnike u okviru logopedske prakse.

Imitacija u razvoju govora

Imitacija se definiše kao sposobnost ponavljanja ili oponašanja nečijeg ponašanja. Ovde ubrajamo kako verbalna (oglašavanje, reči, fraze), tako i neverbalna ponašanja (gesti). U kontekstu razvoja jezika, imitacija je esencijalna jer omogućava detetu da nauči kako koristiti jezik u različitim kontekstima, usvaja vokabular i gramatiku, te razvija socijalne i komunikacijske veštine.

Imitacija može biti spontana ili usmerena, a kod mlađe dece najčešće se javlja kroz neformalnu igru i interakciju sa roditeljima, vršnjacima i odraslima. Za logopeda, izazivanje imitacije je konkretna strategija koja se koristi da bi se pomoglo detetu da razvije govorne sposobnosti.

Izazivanje imitacije kod dece

Pri pokušaju podsticanja imitacije, važno je koristiti odgovarajuće tehnike koje stimulišu motivaciju i angažovanje deteta. Ukoliko dete nije motivisano da oponaša, naši napori su gotovo uzaludni jer se stimulacija zasniva na angažovanju deteta. Neki od ključnih pristupa uključuju:

1. Korak-po-korak modelovanje

Jedan od najefikasnijih načina izazivanja imitacije je modelovanje. Davanjem primera govornog ponašanja detetu prikazujemo očekivani model. Kada ga ponovimo dovoljno puta, možemo uputiti dete na imitaciju jednostavnih zvukova, reči ili fraza, postupno povećavajući složenost. Na primer, prvo je potrebno da dete ponovi jednostavne zvuke ili slogove (npr. „ba-ba“, „da-da“), a zatim se uvode složenije reči i rečenice.

Praktični saveti za primenu:

  • Koristite uobičajene zvuke (npr. zvuk životinja).
  • Modelujte jasno i u sporom tempu, izbegavajte prebrzo govorenje.
  • U početnim fazama, koristite geste i mimiku da biste pomogli detetu da poveže zvuke sa značenjem. Što više načina prikazivanja reči, to bolje!
2. Korišćenje vizuelnih i auditivnih kanala

Deca često lakše imituju kada im se stimulišu oba čula – sluh i vid. Korišćenje vizuelnih podsticaja (npr. slike, gestikulacija) može pomoći detetu da usmeri pažnju na model koji treba da imitira. Na primer, pokazivanje slike objekta dok izgovarate njegov naziv može povećati šanse da dete imitira.

Praktični saveti za primenu:

  • Koristite kartice sa slikama koje prikazuju predmete, životinje ili aktivnosti.
  • Kombinujte zvučne stimuluse (npr. pesme, zvukove) sa vizuelnim podsticajima.
  • Angažujte dete u oponašanju svakodnevnih aktivnosti (npr. pretvaranje da jede ili pije uz odgovarajući zvuk).
3. Kreiranje aktivnosti i upotreba igračaka koje podstiču imitaciju

Deca prirodno koriste igru kao alat za učenje i imitaciju. Kroz igru sa različitim igračkama, kao što su lutke, automobili ili životinje, dete može oponašati glasove, ponašanja i razgovor koji su deo svakodnevnog života. Logopedi često koriste ove aktivnosti kako bi izazvali imitaciju specifičnih govora ili zvukova. Birajte predmete koji lako mogu prikazati neke svakodnevne aktivnosti koje dete ima priliku da vidi, a koji su mu opet interesantni i motivišu ga za angažovanje.

Praktični saveti za primenu:

  • Koristite lutke ili figurice koje mogu govoriti ili stvarati zvuke.
  • Postavite situacije u igri koje podstiču imitaciju (npr. telefoniranje, pevanje).
  • Kroz igru sa detetom, modelujte govorne obrasce koje želite da dete ponovi.
4. Pozitivna povratna informacija i nagrade

Pohvala i pozitivna povratna informacija su ključni u procesu motivacije deteta. Kada dete uspešno imitira zvuk ili reč, važno je nagraditi to ponašanje kako bi se motivisalo da nastavi sa imitacijom. Pozitivne povratne informacije mogu biti verbalne (npr. „Bravo!“) ili neverbalne (npr. tapšanje).

Praktični saveti za primenu:

  • Pohvalite dete odmah nakon uspešne imitacije, koristeći izraze ohrabrenja.
  • Koristite nagrade, kao što su posebne aktivnosti ili omiljene igre, kao motivaciju za dalji napredak.

Kada tražiti pomoć logopeda?

Iako je imitacija prirodan proces u razvoju deteta, neki problemi u komunikaciji mogu ukazivati na potrebu za stručnom pomoći. Ukoliko dete ne pokazuje interes za imitaciju, ima smanjen govor u poređenju sa vršnjacima, ili se suočava sa ozbiljnim teškoćama u razumevanju jezika, logoped može pružiti potrebnu procenu i individualizovane terapijske pristupe.

Stručni logopedi mogu koristiti različite procene i testove kako bi precizno odredili nivo imitacije i jezičkih veština deteta, kao i razvili plan terapije koji podstiče imitaciju kroz specifične tehnike i vežbe.

Foto: Canva

Ne propustite

Prijavite se na naš newsletter i započnite putovanje ka boljim govorno-jezičkim veštinama!