Napredovanje tehnologije doprinelo je nastanku različitih medija i sadržaja za decu koji se plasiraju na najranijem uzrastu. Međutim, činjenica da je nešto dostupno, kao i da ga većina koristi, ne znači ujedno da je i ispravno, u ovom slučaju – da deluje povoljno po razvoj deteta. Postoje određene preporuke koje se odnose na to kada je uopšte vreme za predstavljanje uređaja deci, kakav sadržaj se savetuje, kao i koliko vremena bi maksimalno trebalo da provedu gledajući ga dnevno.
Uticaj ekrana na razvoj
Glavne preporuke naglašavaju da dete ne treba izlagati uticajima ekrana do navršene treće godine. Dete pre ovog uzrasta nema nikakvu korist od sadržaja koji je plasiran preko uređaja, štaviše, postoji negativan uticaj na socio-emocionalni razvoj (samoregulacija, empatija, zajednička pažnja itd) i govorno-jezički razvoj, odnosno kognitivni razvoj u celini. Trend negativnog uticaja prekomerne izloženosti ekranima se nastavlja i na starijem uzrastu, kada se nabrajaju posledice poput gojaznosti, poremećaja sna, depresije i anksioznosti (Dominigues-Montanari S. 2017). Mozak je u naročitno važnom periodu razvoja na uzrastu 0-3 godine, te je izloženost ekranima u datom razdoblju veoma štetna. Posebno se ističe termin Lažni ili virtuelni autizam, kao posledica ekranizacije. Govor i jezik su sposobnosti koje se uče interaktivno u okruženju koje je bogato upravo stimulusima koji podučavaju, ali su i sami cilj podučavanja, a to je upravo govor! Da bi ga dete usvojilo, mora biti izloženo prirodnoj, porodičnoj sredini koja komunicira. Ukoliko Vas interesuju načini na koje možete podržati razvoj komunikacije od prvog dana, u ponudi je knjiga RECI MI.
Kada uvesti telefon, tablet, televizor itd?
Savet Svetske zdravstvene organizacije je da se detetu koje je ušlo u treću godinu ograniči izlaganje ekranima na ne više od sat vremena dnevno, gde važi što manje-to bolje. Psihijatar Serge Tisseron razvio je pravilo 3-6-9-12, koje sadrži interesantan pogled na ograničenja prilikom uvođenja ekrana. Naime, smernice se orijentišu oko brojeva:
Nema uređaja pre 3. godine
Kao što smo već napomenuli, značaj ovog perioda za kognitivne i motoričke sposobnosti je neminovan i delovanje ekrana je ometajuće. U ovom razdoblju, potrebna je interakcija sa roditeljem ili drugim detetom, a ne pasivno posmatranje sadržaja na ekranu.
Nema igrica pre 6. godine
Na uzrastu od 3 do 6 godina, uvode se telefon, tablet, televizor, odnosno uređaji gde će se ograničeno i često uz roditelja, dete izlagati odabranim sadržajima. Vreme koje dete provodi pred ekranom varira od pola sata na uzrastu od 3 godine, do sat vremena na uzrastu od 6 godina. Uređaji koji se koriste, zajedno sa sadržajima, treba da budu porodičnog karaktera, odnosno, dete i ostali ukućani treba da mogu zajedno da ih gledaju i razgovaraju o istom. Pravilo da nema igrica pre 6. godine, odnosi se na to da dete ne treba da ima konzolu ili računar, koji koristi bez nadzora, što je najčešće slučaj ako se ovakav sadržaj dozvoli pre navedenog uzrasta.
Nema interneta pre 9. godine
U periodu od 6 do 9 godina, potrebno je upoznati dete sa pojmom interneta, privatnosti i generalno mogućnosti koje postoje u takvom mediju. Ovo vreme je idealno i za razgovor o prvom sopstvenom uređaju (najčešće telefonu). Dok se dete upoznaje sa sadržajima i mogućnostima, ne treba zaboraviti na ograničenja, poput upotrebe ekrana za vreme zajedničkog porodičnog vremena ili pre spavanja uveče. Napomenućemo da, obzirom da na ovom uzrastu dete i samostalno igra igrice i sposobno je da uključi crtani film, mora postojati kontrola sadržaja i zabrana onih koji prikazuju i promovišu agresiju i neprimerene teme.
Nema upotrebe interneta bez nadzora pre 12. godine
Od 9 do 12 godina, dete je potrebno upoznati sa pravilima korišćenja interneta. Naime, važno je da razume da sve što objavi na internetu ostaje tamo zauvek (čak i kada ga izbriše), ne treba verovati svemu što pronađemo na internetu i postoje izvesne opasnosti zloupotrebe maloletne dece koja upotrebljavaju internet. Savet je odlagati kupovinu sopstvenog telefona što je duže moguće i postaviti jasne granice, zajedno sa ograničenjima na aplikacijama koje će dete koristiti.
Nakon 12. godine, dete je potrebno podsticati na ciljanu upotrebu ekrana, a ne iz dosade. Privatnost na društvenim mrežama mora biti podešena adekvatno, dete ne sme javno objavljivati sadržaje. Neke društvene mreže i ne dozvoljavaju registraciju profila ukoliko je osoba mlađa od 13 godina. Građenje poverenja i kontrola detetovog prikaza i upotrebe društvenih mreža mora biti dosledna od strane roditelja. Na ovom uzrastu, dete sve više traži konekcije i odnose van porodice, stvara prijateljstva i gradi društveni život u kom ispoljava svoja interesovanja i motive. Međutim, roditelji su i dalje potrebni radi sigurnosti i dužni da zaštite dete od zloupotrebe, a to mogu samo uz izgrađeno poverenje i pravovremeno kontrolisanje (“upotreba bez nadzora” odnosi se na to da dete ima sopstveni uređaj koji ne koristi pred roditeljem, ali postoje drugi načini da se kontroliše ova upotreba poput zaključavanja aplikacija i njihovih funkcija).
Kakav sadržaj dete treba da gleda?
Ovo pitanje naročito je značajno prilikom uvođenja crtanih filmova i ostalih sadržaja koji se detetu prikazuju, ponekada i bez nadzora. Hiperstimulativni sadržaji koji sadrže jarke boje, neprirodne animacije, oštre kontraste i prelaze između kadrova, nisu preporučljive. Umesto toga, savetuju se sadržaji koji sadrže zagasite boje, što prirodnije animirane likove, pokrete koji su spontani, ne tako snažne kontraste i sporije prelaze između kadrova. Sadržaj treba da ima za cilj da upozna dete sa različitim pojmovima, proširi rečnik, ukaže na različite situacije i ponašanja, interakcije likova iz kojih može da se izvuče pouka, kao i iz čega je moguće pokrenuti diskusiju sa detetom u toku gledanja sadržaja. Edukativni sadržaji su preporučljivi i moguće ih je pronaći na internetu.
Savet roditeljima
Ograničite i sopstvenu upotrebu uređaja sa ekranima, kada provodite vreme sa detetom. Naime, pored toga što dajemo očito loš primer, gledanje u ekran nekada ometa interakciju roditelj-dete. Svaki uređaj ima opciju roditeljske kontrole koju možete istražiti. Kontrolišite stariju decu, odnosno njihovo izlaganje filmovima i igricama koje su označene za punoletne osobe. Pokažite na sopstvenom primeru i usmerite dete na dobar balans između drugih aktivnosti i upotrebe ekrana. Upoznajte svoje dete, njegove navike i interesovanja kada je internet u pitanju i obratite pažnju na eventualne promene u ponašanju i raspoloženju Vašeg deteta. Istraživanje (Wilkinson, Low, Gluckman, 2021) koje uključuje i pregled literature ukazuje na to da manje znamo o uticaju ekrana na razvoj nego što se to plasira u medijima i da je potreban oprez kada se uvode uređaji malom detetu. Današnja deca se rađaju u dobu gde je tehnologija postala deo svakodnevnice, umesto da im potpuno ukinemo pravo na upotrebu iste i izolujemo ih, bolja opcija je podučiti ih korisnoj i sigurnoj upotrebi uređaja.
Foto: Canva
Referenca: www.3-6-9-12.org